
Projekt „Institucionalizacija zavičajnosti/zavičajne nastave u predškolske i školske ustanove Istarske županije“, lani je proslavio 10 godina od uvođenja, a s njim se nastavlja i u 2025. godini. Riječ je o jednom od županijskih projekata koji je najbrže prihvaćen i prigrljen od djece i mladih te njihovih učitelja i nastavnika, kao i šire javnosti. O njegovom značaju bilo je govora i prilikom današnje svečanosti potpisivanja ugovora o implementaciji projekta Zavičajne nastave u srednje škole za tekuću školsku godinu, a kojoj su prisustvovali istarski župan Boris Miletić, pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Vladimir Torbica te ravnateljice i ravnatelji srednjih škola s područja županije.
Župan Miletić je izrazio zadovoljstvo što u projektu Zavičajne nastave danas sudjeluje 94 ustanova, od toga 25 dječjih vrtića, 46 osnovnih škola, te sve srednje škole, odnosno njih 23. Nadale, kazao je kako je obrazovanje, uz zdravstvo i socijalnu skrb, na vrhu prioriteta u ovome mandatu, što potvrđuju i brojke iz samog proračuna. Investicije u Upravnom odjelu za obrazovanje, sport i tehničku kulturu u 2025. godini tako iznose 32.216.601,00 eura, odnosno 52 % ukupnih predviđenih investicija.
„Koristim priliku i da se zahvalim svima vama ravnateljicama i ravnateljima, kao i učiteljicama i mentorima iz vaših ustanova, na hvalevrijednom radu i prenošenju znanja o našem zavičaju djeci i mladima. I osobno sam imao prilike do sada posjetiti nekoliko Festivala zavičajnosti te se uvjeriti koliko djeca i mladi uživaju u istraživanju o Istri te s koliko ponosa predstavljaju svoje projekte i sve ono što su naučili. I to je posebno važno u kontekstu današnjice gdje djeca žive pretežito u virtualnom svijetu, na društvenim mrežama, mobitelima i tabletima. Potaknuti ih da uče o tradiciji i običajima, da vole i upoznaju svoj zavičaj, počevši od vrtiće dobi, je upravo cilj ovog našeg projekta. Uvijek treba poštivati i vrednovati ono drugačije, ali jednako tako treba voditi računa o našoj povijesti, tradiciji i posebnostima prostora na kojem živimo. Stoga, nastavimo tako i ubuduće jer je držati do svojega jako, jako bitno“, poručio je župan Miletić.
Pročelnik Torbica je najavio da će u ponedjeljak biti raspisan novi javni poziv za izradu didaktičke igrice te je pozvao škole da se prijave, a podsjetio je i na lanjsku metodičko-didaktičku igru "Homo u Hum". Isto tako, predstoji i predstavljanje grafičke igre na temu kaštela. Što se tiče Festivala zavičajnosti, isti će se organizirati u svibnju: za dječje vrtiće u Kršanu, osnovne škole u Puli, a za srednje u Bujama.
„Ove godine ćemo imati i tri novine, a to je pub kviz za srednje škole na temu Istre; uključivanje Sveučilišta J. Dobrile u Puli s projektom Igračaonica, te ulazak već tradicionalnog zavičajnog kviza Krasna zemljo u sustav Zavičajne nastave. Tako smo zaokružili sve aktivnosti u obrazovanju jer nam je, kao što i sami znate, uvijek bio cilj usustaviti sve što imamo na temu zavičajnosti u Istri kako bismo razvijali naš regionalni zavičajni identitet“, rekao je pročelnik Torbica.
U ime svih ravnatelja srednjih škola Istarske županije prisutnima se obratio ravnatelj Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula Davor Kliman, prof.
„Zavičajna nastava, po meni, ima jednu bitnu ulogu, a to je spoznati sebe da bismo mogli bolje upoznati druge. S druge strane, baština Istre je u svakom pogledu velika, od glazbe, kulture, povijesti itd. Važno je valorizirati sve što su prethodne generacije napravile, ali i potaknuti naše učenike da zavole kraj u kojemu žive, da poznaju njegove priče i da na temelju svoje prošlosti mogu kreirati svoju budućnost“, rekao je ravnatelj Kliman dodajući da ljudi, primjerice, ne znaju da u Istri postoji pustinja.
Istarska županija provodi projekt Zavičajne nastave od 2014. godine kada je započeo u predškolskim ustanovama. Nastavljan je sljedeće godine u osnovnim školama te u školskoj godini 2016./2017. uveden je i u srednje škole.